Förlossningsberättelse - WILMA


WILMA ERINA SELMA PERSSON

22jan 2013  kl:20:46
3970g,  53cm



Det är tisdag den 22januari och hela familjen tar sig en regäl sovmorgon ända till 14.00. När vi väll kliver upp är det första jag sätter igång med städningen. Jag hade städat under kvällen innan så det fanns inte så mycket att göra, men lite små plock fick det bli och så satte jag älsklingen på damsugaren.

Vid 15.30 kommer morfar (min pappa) hit och han verkligen kommenterar hur stor min mage är och hur trött och sliten jag ser ut att vara. Och ja... det var bara förnamnet på vad jag var.

När klockan börjar närma sig 16.00 (15,56 för att vara exakt) får jag min första värk. Den är inte speciellt kraftig, utan som en helt vanlig "mensvärk". men jag slänger mig på mobilen och skickar iväg ett sms till min syster: -Woho, jag hade nyss en värk!

Det dröjer inte länge föräns värkarna börjar bli såpass kraftiga att jag börjar inse att nu är det riktiga nu-är-det-snart-dags-värkar. Men jag vill ändå ta det lugnt och vänta med att åka in då jag är orolig för att jag skulle bli hemskickad. Så jag vill försöka vara hemma och klara mig igenom värkarna så länge som möjligt på egen hand, älsklingen tjatar på mig och nämner säkert hundra gånger att vi bör åka in. Men jag går istället ut till köket och ställer mig och börjar diska. Min pappa sitter samtidigt i köket och gör mig sällskap. Även han börjar kommentera att det nog är bäst att åka in. För vid detta laget hänger jag över diskhon och tacklades med värkarna som kommer allt tätare och tätare. Men vrång som jag är så ger jag mig inte förräns jag har diskat klart, sen går jag in i sovrummet och skickar iväg ytterliggare ett sms till min syster och berättar för henne att det är riktiga värkar jag har. Och även hon börjar då tjata... Ring förlossningen! Åk in! NUUU!

Efter 30-40 min vid id 16.30-16.40 är värkarna såpass kraftiga att jag inte längre står ut att vara hemma, så jag säger till älsklingen att ringa barnvakten till Wilmer. Medans vi väntar på barnvakten så åker min pappa hem, älsklingen klär på Wilmer och jag packar det sista till mig egna förlossningsväska.

RNär klockan blir runt 17 tiden är barnvakten på plats och eftersom jag har såpass ont så vill jag inte att någon ska komma upp till oss, så älsklingen får gå ut med Wilmer. Så jag passar på att "hoppa" in i duschen en snabbis. När älsklingen sedan kommer tillbaka hjälper han mig ur duschen och hjälper mig sedan att få på mig kläder, samtidigt som jag försöker andas igenom värkarna. Nu är värkarna så kraftiga att jag inte vet vart jag ska ta vägen. Och jag måste vid varje värk inta speciell ställning för att det ska kännas så bra som möjligt. Luta sig mot en möbel eller mot älsklingen samtidigt som jag står på tå och trampar med fötterna är det som funkar bäst just nu.

17.23 ringer jag in till förlossningen och berättar att vi kommer in. 

Vid detta laget känner jag att jag borde ha lyssnat på älsklingen och valt att åka in vid första värken vid 15,56. För nu orkar jag knappt stå upp själv och älsklingen får nästan bära mig ut till bilen.

Strax före 18.00 är vi på förlossningen och vi blir direkt visade till vårat rum. Barnmorskan undersöker mig på en gång och det visar sig att jag är öppen 5cm, varpå hon säger... Bra jobbat! Och frågar sedan om hon ska sätta på lustgasen? JA TACK!!! svarar jag.

Sen börjar vi pratade om bedövning och efter mycket velande fram och tillbaka bestämmer jag mig för att skippa ryggbedövningen (som var det jag var intresserad av) för att eventuellt förkorta förlossningen och lidandet så mycket som möjligt.


Jag känner på en gång att jag klickar otroligt bra med barnmorskan och tycker hon får mig lugn och trygg. Vi börjar prata om min förlossning som jag hade med Wilmer. Jag berättar bland annat att han föddes 20,43. Barnmorskan kollar på klockan och säger att vi förmodligen kommer att få träffa även denna lilla bebisen runt samma tidpunkt. Jag frågar när dom har skift byte och berättar att jag hade massor av olika barnmorskor vid min förra förlossning. Barnmorskan tittar då på mig och säger att jag inte ska behöva vara orolig. Hon lovar att inte gå någonstans förräns bebisen är ute.

Efter ca 1 timma vid 19 tiden görs en andra undersökning, jag är då öppen 7cm. Barnmorskan passar även på att berömma mig för hur lugn och samlad jag är. Så jag förklarar för henne att jag bara försöker ha en lugnare förlossning denna gången och inte skrika så mycket som jag gjorde när storebror föddes. Men hon svarar snabbt med att det är helt okej att gråta och skrika precis hur mycket jag vill. 


Vid detta laget har jag fått i mig en hel del lustgas och det börjar bli lite otydligt vilken tid allt händer. Men jag vet att dom sätter in en kateter då jag klagar på att jag är kissnödig men inte orkar gå på toaletten. Dom sticker även hål så att mitt vatten går. Oj Oj Oj vilken lättnad, vattner svämmar ut ur mig och jag känner mig fri och lättad för några sekunder och glömmer värkarna.

Sen lämnar Barnmorskan och skjutsköterskan oss inne på rummet för att vi ska få vara ensamma en liten stund, men det dröjer inte många minuter innan jag säger till älsklingen att ringa på klockan. In rusar barnmorskan och jag berättar för dom att nu är det dags. så nu görs en sista undersökning och jag är helt öppen. PANIIIK!

Älsklingen hjälper mig upp till stående possition, för jag orkar verkligen inte ligga på ryggen längre med min kraftiga foglossning. Så huvudändan på sängen fälls upp och älsklingen hjälper mig upp till en bekväm possition där jag står på alla fyra och lufar mig mot huvudändan på sängen, nu är det dags att börja krysta.

Krystvärkarna är så kraftiga att redan efter några få krystningar säger barnmorskan åt mig att hålla igen vid nästa värk, jag får absolut inte trycka något. Det var lättare sagt än gjort, kroppen är ju gjord för detta att man lixom krystar atomatiskt, men jag lyckas iallafall hålla emot. Jag hade tidigare berättat för barnmorskan hur rädd jag är för att spricka, så barnmorskan vill såklart hjälpa mig att hindras från detta. men efter att jag hållt mig en hel värk var det dags att börja krysta igen.

Det dröjer inte länge förräns jag hör barnmorskan säga att hon ser huvudet. Nu har jag så ont att älsklingen får ta emot både en och två nyp och slag. och jag skriker som aldrig förr, helvete vad ont jag har. Jag ville bara lägga mig ner och dö och jag får världens panik. Älsklingen börjar även nu dutta på mig och försöker få mig att andas lite vanlig luft istället för bara lustgas. Men det kunde han ju glömma, masken var nu min bästa vänn och den är som fastklistrad i ansiktet på mig. Och den andra handen håller jag i älsklingen och klämmer i hans hand allt vad jag kan.

sen hör jag barnmorskan säga att jag bara behöver krysta en enda gång till sen kommer vi att får våran belöning, men jag är helt slutkörd i kroppen och orkar inte krysta mer. En hel värk hinner passera utan att jag orkar krysta ut kroppen, för huvudet är redan ute nu. Men då hör jag barnmorskan säga att jag måste trycka allt vad jag har vid nästa värk. Vart jag får krafterna ifrån vet jag inte, men värken kommer och jag trycker på som aldrig förr och poff..... 4 timmar och 45minuter efter första värken kommer DU ut. (bara 3minuter ifrån att födas samma tid som storebror)

- Lättnaden och känslan är svår att beskriva, men det är en sån otrolig härlig, skön, häftig känsla när bebisen tränger ut och man känner sig fri från all smärta -

Jag vänder sedan på mig för att lägga mig på rygg och barnmorskan håller upp våran "lilla" bebis. Jag frågar älsklingen vad det blev, och han svarar med att jag snart får se det själv. Så jag reser mig upp och till min förvåning ser jag en mus. EN MUS! Jag skriker rakt ut... Det är en flicka!!! ...samtidigt som jag börjar gråta av lycka. Jag får ta emot henne för första gången och hon ligger på mitt bröst hud mot hud och vi värmer varandra medans pappa klipper navelsträngen. Nu hade vi blivigt 2 barnsföräldrar och Wilmer hade blivigt storebror, lyckan var så total. Älskade lilla flicka, älskad från första stund precis som storebror. Vi var världens lyckligaste föräldrar.





Sen är det dags att börja krysta ut moderkakan och jag blir undersökt. YES! Ännu en förlossning som jag klarat mig ifrån att spricka som var min värsta mardröm...

Vi blir sedan kvar på förlossningensrummet till strax efter 24 tiden och får mysa tillsammans med vår nyfödda lilla flicka för att sedan få ett rum på BB. Vi sover ingenting under hela natten, utan vi ligger bara och beundrar våran nyfödda lilla prinsessa. Vid 12 tiden dagen därpå får vi åka hem och har då inte ens spenderat 1dygn på sjukhuset från det att vi kom in till förlossningen.







VÅR ÄLSKADE DOTTER WILMA PERSSON - VI ÄLSKAR DIG



FÖR ATT LÄSA FÖRLOSSNINGSBERÄTTELSEN NÄR WILMER FÖDDES KLICKA ---> HÄR <---

#1 - - Carro - trebarns mamman på Gran Canaria!:

Så kul att läsa andras förlossningsberättelser!

Haha jag känner igen det där med att inte frysa pga graviditeten :)

Svar: Ja det är ju så kul att läsa och höra hur det går för andra... speciallt när man själv varit med om det också så blir det ännu roligare att läsa andras förlossningsberättelser :)
Erina Tomasson

#2 - - Anonym:

Bara en fråga, men din lillkille på 13 månader sover till kl 14 på dagen när går han och lägger sej då???

Känns inte helt vanligt att en sån liten sover sånna tider. Brukar inte barn äta lunch vid 12 och sova middag sen till typ 14?, så gör dom iaf på dagis.

Svar: Haha jaa det är väll inte helt normalt med en grabb på 13mån som sover sånna tider. Men vi vände lite på dygnet här hemma när jag var gravid eftersom jag inte kunde sova på nätterna. Så Wilmer gick och la sig runt 23-24 på kvällen så därför han sov ända till 14. Jag själv somnade inte förrens nån gång mellan 04-08 på morgonen så jag var evigt tacksam att Wilmer ville sova så länge.
Men sen är han morgintrött också. Även nu när han lägger sig normal tid sover han till 09-11. Sen är han vaken 1-2 timmar och sen vill han sova middag igen och då sover han allt från 1,5-3 timmar. Så det är en trött grabb vi har. Men inte heller så konstigt eftersom det är full fart hans vakna tummar. Han kan inte sitta still 2 sekunder. Han Jan inte ens sitta still när vi äter utan ställer sig upp i matstolen hela tiden... Ibland har jag undrat om han kanske har damp. För så vild som han är, är inga andra i hans ålder som vi känner.


Ska även tillägga att Wilmer går inte på dagis, därav den anledningen att vi kunde vända på dygnet när jag var gravid de sista månaderna.
Erina Tomasson

#3 - - Josefine - mamma till Molly:

Får rysningar när jag läser din förlossningsberättelse! Älskar att läsa förlossningsberättelser! Och grymt att ni har barnen så tätt inpå! Shit, de hade jag aldrig klarat av haha :D
Kommer ni skaffa en till? Såhär tätt eller ett lite större mellanrum? :) Kul att veta!

Jag själv skulle gärna vilja ha ett syskon till vår dotter, sambon vill helst ha en igår ;) Medan jag är lite osäker på när. Hade en tuff graviditet så velar lite fram och tillbaka!

KRAM!

Svar: Jaaa, jag älskar också att läsa andras förlossnings berättelser. Varje historia är unik och ingen är den andra lik.
Jag trodde heller aldrig jag skulle klara av att vara höggravid när jag redan hade en liten buse, för han var ju bara 4månader när jag blev gravid med lillasyster. Jag har haft jobbiga graviditeter båda gångerna. Med allt från havandeskapsförgiftning, extrem foglossning (inte kunnat gå de 2 sista månaderna), ont i ryggen så jag inte kunnat stå upp mer än 2-3minuter i sträck senaste månadera, jag spydde alla 39veckor med sonen och runt 25v med dottern. Foglossning med dottern och ryggont fick jag redan vecka 9 då jag aldrig han bli helt återställd från graviditeten med sonen, jag har haft extrem gravidklåda, halsbränna, svullen, konstant yrsell och svimmat flera gånger... osv osv Jag har aldrig förstått mig på folk som kan njuta av att vara gravida för det fick då jag aldrig uppleva. Inte en enda gång njöt jag av mina tillsamamns 80 gravid veckor.

Så med mina tidiga besvär med dottern i magen var det ett helvete eftersom jag hade sonen hemma att ta hand om och han var ju för liten för att gå på dagis. Dessutom började han gå när han var bara 7månader och 9 dagar gammal så det var full speed på den grabben så du kan ju gissa hur jobbigt jag hade det. Dom 2 sista månaderna gick killen hem från jobbet för jag klarade inte längre att vara ensam, jag kröp fram på golvet här hemma för jag hade så ont.

MEN, nu efteråt är det värt allt, och man glömmer fort som tur är. Men fler barn blir det inte på många år nu. Min kropp ska få återhämta sig flera flera år OM det ens blir fler barn. Killen min är nöjd och jag hade gärna haft 10 barn om man kunde slippa vara gravid. Så jag är glad att vi fått en av varje för i ärlighetens namn så orkar jag nog inte en graviditet till tyvär.

Hur gammal är eran lilla tös då?

KRAM
Erina Tomasson

#4 - - Josefine - mamma till Molly:

Oj shit att du klarat av de! Men det är ju såklart värt de flera gånger om! Jag hade Hyperemisis och spydde som du hela graviditeten typ 20-25gånger per dag så var sjukskriven och även inlagd på sjukhuset en gång. Var mer död än levande och var sängliggandes nonstop, om jag inte låg på toan då ;)

Men jag känner att OM det händer nästa graviditet, behöver ju självklart inte bli det men man vet ju aldrig. Du fick ju ett helvete med andra graviditeten liksom. Hur ska man kunna ta hand om lillan? Visserligen går hon på dagis nu, men undra om man får vara där om jag blir sjukskriven igen.

Och attt du haft redan en minimini bebis hemma hade jag aaaaaldrig klarat av. Du är så superwomen för mig :D Sända över lite krafter till mig? :D

Vår lilla tjej är 1,5år nu :)

Svar: Ah alltså spydde 20-25gånger om dagen gjorde jag dock inte. Jga spydde direkt när jag gick upp, sen åt jag en isglass för att lindra illamåandet och ha nått kallt och skönt i munnen efter spyan. Men då spydde jag upp den också men betydligt godare att spy än galla. Sen spydde jag när jag satt på cykeln påväg till jobbet, spydde och cyklade samtidigt. Haha. Men jag började klockan 6.00 så jag var rätt ensam ute så ingen såg mig så jag hade inte tid att stanna :) Sen bruka det bli en gång på jobbet också efter att jag böjt mig upp och ner många gånger. Sen hade jag tur spydde jag inget mer, men ibland kom även middan upp när jag var hemma sen på eftermiddagen. Så mellan 4-5gånger om dagen, men sen hade jag mina dagar precis som du säger, fast det kanske slutade på 10 gånger på en dag och det var nog jobbigt, vill inte ens veta hur det var att spy 20-25gånger. usch och få, gick du ens upp nått i vikt :p
Din minsta får vara på dagis precis som vanligt om du blir sjukskriven. Det har jag kollat upp ifall jag skulle bli gravid igen. Jag var också sjukskriven för jag var så dålig men jag var bara sjukskriven första graviditeten. Med andra var jag ju redan mamma ledig och orkade inte bry mig om att krångla med massa papper. För skulle jag då bli sjukskriven skulle ju det innebära att pappan var tvungen vara pappa ledig och det ä rlite konpliserat med hans arbete (me ri detalj behöver jag inte gå in på) det funkade iallafall inte.

Jag kan säga att vår älsta hade kolik när han var mindre och skrek 13timmar VARJE DAG i 3månader. Så efter den tiden blev han väldigt lugn ett tag och det var nog räddningen för mig. Men sen när han blev 6månader och började krypa och resa sig me dmöbler och sen börja gå redan vid 7månader då var det full fart igen. Men tack och lov så kunde vi vända på dygnet för våran lilla grabb då. så jag och min kille nattade han sen när vi gick och la oss vilket betydde att han vaknade vid 11-12 på morgonen. Sen var han vaken 2-3 timmar och ville sova middag igen. och när vi sedan vaknade från middagsvilan hade min kille kommit hem från jobbet. Så tack vare att det gick att vända på dygnet för även sonen så var han bara vaken 2-3 timmar när jag var ensam hemma och det var räddningen annars hade det aldrig funkat, vet inte vad jag hade gjort om det inte hade funkat. Så det är ju ett tipps OM det funkar att göra så och du vill ha en till.

Så krafter hade jag INTE, när han var vaken lekte jag så mycket jag kunde med han, annars flyttade jag in alla hans leksaker i vardagsrummet och så låg jag på soffan medans han lekte själv. Sen när pappa kom hem fick dom gå ut osv för jag tog mig inte ut sista tiden. Och som jag skrev innan dom sista 2månaderna så var pappan hemma med oss så då gjorde jag inget annat än att ligga i sängen och soffan hela dagarna. Mer död än levande.

Men jag har väll aldrig haft så mkt energi som jag har nu efter mina 2 graviditeter. fy tusan vad bra man mår när man har nått att jämföra med. Tänker aldrig klaga över lite huvudvärk eller mensverk mera. Enda jobbiga är mina gallstensanfall som jag får ibland. Och då är det som att ligga på förlossningen och föda barn igen fast man får tyvär inget barn som belöning. Men tack och lov ska jag operera mig mot det nu efter sommaren. Har du haft gallstensanfall vet du vad jag pratar om, annars kan jag lova dig att det är värre smärta än att föda barn. usch och fyyyy...

Våran grabb är också 1,5år. han blir 19mån på måndag som kommer. och tösen blir 6månader måndagen därpå.

KRAM

P.S Hoppas du orkar läsa allt.
Erina Tomasson

#5 - - Josefine - mamma till Molly :

Jo jag gjorde allt de, gick först ner 10 kg men sen la jag på mig så allt gick ju som de skulle om man säger så :)
Va skönt. Då vet jag att man har den tryggheten så hon älskar att vara på dagiset.
Nej förstår de, massa pappers arbete sen och sen vill man kanske ogärna ha kontakt med försäkringskassan mer än vad man måste :p iallafall inte jag :p

OJOJOJ! Varje dag i tre månader? Herregud.... Finns ju inget man kan göra heller direkt, blir bara frustrerad av skriker. Men tre månader. Tack för tipset! Är alltid kul när folk ger med sig av sina tips.

Det låter inte vidare de där gallsten. Bra att i får operera bort de. Är det ett stort ingrepp eller hur fungerar de? Hur ofta får du dom anfallen? Hur länge på går dom? Kan du röra dig :p ?

Kram!

Svar: själv lyckades jag trycka i mig så mycket mat för jag mådd eju så illa så trotts att jag spydde massor gick jag upp 25kg första grav och 26kg andra grav. Fattar inte hur jag lyckades men men...
Haha ja han hade extrem kolik, inget hjälpte. Han skrek så mycket så folk ville ju inte ens komma hit lika ofta som dom varit här innan märkte jag. Slutade höra av sig för dom orkade väll inte komma hit och höra på skriket. Tack och lov sov han på natten utan att vakna. men från det att han vaknade till han somnad epå kvällen skrek han förutom när han fick flaskan med mat. Han var vaken i princip hela dagarna, bara skrek skrek och skrek. Jag tyckte till och med att det var jobbigt att gå ut, och höll mig gärna innomhus. Folk stirrade ju på en när ungen bara skrek i vagnen, hade åsn jävla stor lust att skriva en stor skylt där det stod kolik, för tro mig... du vill inte ens veta vilka hemska kommentarer osv jag fick höra av folk runt omkring mig på bussen, i affären osv osv. Det är fruktansvärt vad folk kan klämma ur sina munnar. Tackar gud för att den tiden är över säger jag bara, aldrig mer en unge me dkolik det pallar jag inte. Både jag och pappan höll på och bli tokiga här hemma. Så himmla frustrerande och sen veta att Wilmer hade ont därför han skrek var ju ännu mera en plåga. Usch och fy.

Ja det ska bli så jäkla skönt att operara bort skiten så jag slipper dessa anfallen mera. Nej det är faktisk tinget stort ingrepp, dom gör 4st små cenimters hål och man är tillbaka i det normala på 1-2 dagar. Anfallen kan vara lite hur som helst, ibland sätter det sig bara i ryggen och då är dom mer hanterbara eller så sätter dom sig i innanför revbenet och då är det riktigt plågsamt. Då ligger jag i fosterställning, gungar fram och tillbaka och grinar ihjäl mig. Finns lixom inget att göra för att det ska gå över heller. Anfallen kan vara allt från 30min till 5timmar. Ifall jag har ett kraftigt anfall så kan jag deffenetift INTE röra mig som jag skrev ovan, ligger i fosterställning. Äpple är det värsta, räcker med att jag tar en tugga på ett äpple så får jag anfall på en gång. Och köttfärs, smör, fet mat, stark mat allt sånt ökar risken för att man ska få anfall. Mitt värsta anfall när jag åkte in till akuten fick jag efter att jag hade käkat tacos en gång. Köttfärs, stark tacos krydda. Gissa om det tog mig lååång tid innan jag åt tacos igen. Numera äter jag väldigt väldigt lite köttfärs när vi äter tacos för att undvika anfallen och så kryddar jag inte lika mycket längre.
Erina Tomasson

Upp